HMB چیست؟

مکمل ها


 

از اوایل دهه ۱۹۹۰، مکمل های HMB که جهت عضله سازی و در ساختار ماهیچه ای بکار می روند بسیار شهرت یافته اند. برخی از بدن سازان مکمل HMB را با دریافت نتایج عالی مصرف می کنند. اما علی رغم شهرت و رواج این مکمل ها در سال های اخیر اکثر وزنه برداران اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد و نقش آنها در بدن ندارند. اطلاعات ذکر شده در این مقاله تمام نکاتی را که لازم است در مورد HMB بدانید بیان خواهد کرد. به شما پیشنهاد می کنیم قبل از مصرف مکمل های HMB این نکات را مطالعه کنید.

hmb002

 

 

HMB چیست؟


HMB یا همانBeta-hydroxyl Beta- methyl butyrate محصول جانبی تفکیک طبیعی آمینواسیدی به نام Leucine است. به عبارت دیگر می توان گفت این ماده متابولیتی (محصول متابولیز شده یا دگرگون شده ) از آمینواسید Leucine (آمینواسیدی که از آبکافت پروتیین ها ایجاد می شود) می باشد. HMB در بدن ما توسط پروتیین موجود در رژیم غذایی تولید می شود و مقدار کمی از آن توسط غذایی که می خوریم به مصرف می رسد. غذاهایی نظیر گربه ماهی و یونجه شامل مقادیر کمی از HMB هستند.
مکمل های HMB چه فوایدی دارند؟

مکمل های HMB با کاهش میزان تجزیه بافت ماهیچه ای بعد از انجام تمرینات ورزشی به بازسازی و بهبودی آن کمک می کند. فواید آن عبارتند از:
۱٫ افزایش بهبودی عضله ضعیف
۲٫ جلوگیری از سوخت وساز مواد غذایی در بافت ماهیچه ای
۳٫ تسریع زمان ترمیم و بازسازی ماهیچه
۴٫ کاهش چربی موجود در بدن
۵٫ کاهش کلسترول خون
۶٫ افزایش پایداری و VO2 max (بیشترین ظرفیت بدن افراد برای انتقال و استفاده از اکسیژن طی ورزش های نموی که سازگاری جسمانی افراد را نشان می دهد)
مکمل های HMB چگونه عمل می کنند؟

مکملهای HMB به کاهش فرایندی به نام proteolysis یا تجزیه پروتیینی کمک می کنند. Proteolysis فرایندی طبیعی است که در نتیجه بافت های ماهیچه ای ایجاد می شود و معمولا بعد از فعالیت های شدید جسمانی به خصوص تمرین با وزنه رخ می دهد. مصرف HMB با کاهش میزان تجزیه بافت ماهیچه ای و فروپاشی پروتیینی به بدن کمک می کند تا بازسازی عضلانی را بعد از تمرینات ورزشی آغاز کند. این بدان معناست که بدن شما جهت بهبود و بازسازی عضله برای مدت طولانی تری در حالت آنابولیک (فرایند متابولیکی که به سنتز مواد منتهی می شود) باقی می ماند.
مکمل های HMB برای اولین بار توسط دانشگاه ایالتی Iowa برای آزمایش بر روی احشام مورد استفاده قرار گرفتند. آزمایشات آنان نشان داد که با دادن مکمل های HMB به احشام بافت های عضلانی بیشتر و چربی کمتری در بدن آنها تولید می شود. سپس تحقیقات بر روی انسان ها انجام شد که نتیجه یکسانی با آزمایشات انجام شده بر روی احشام در برداشت. دانشگاه ایالتی Iowa 40 مرد را که به مدت ۴ هفته تمرین و فعالیت ورزشی انجام داده بودند مورد آزمایش قرار داد و دریافتند افرادی که هر روز ۳ گرم HMB استفاده کردند در مقایسه با افرادی که بدون مصرف این مکمل ها تمرین کردند عضلات بیشتری ساخته و جرم بیشتری از چربی را از دست دادند.
آیا HMB اثرات جانبی دارند؟
مطالعات منتشر شده مورد استفاده قرار گرفتند تا اثرات جانبی مصرف مکمل های HMB در مردان، زنان، کودکان و افراد مسن مورد سنجش قرار گیرند. طبق ۹ تحقیق و بررسی مجزا، فقط اثرات مثبت آن بر روی عضلات، جرم چربی موجود در بدن، فشار و کلسترول خون کشف شد.

آیا HMB را می توان از مکمل های دیگر دریافت کرد؟
مکمل های HMB معمولا از موادی نظیر پروتیین آب پنیر( مایعی که محصول جانبی تولید پنیر است)، گلوتامین (گونه ای از آمینواسیدها)، creatine (ترکیبی شیمیایی که در ماهیچه های مهره داران یافت می شود) و کربوهیدرات ها بدست می آید. در حقیقت می توان مکمل های ترکیبی را تهیه کرد که علاوه بر HMB فراورده های دیگر نظیر creatine و پروتیین آب پنیر را شامل می شوند. در واقع مصرف HMB به همراه دیگر مکمل ها اثر مثبتی خواهد داشت. برای مثال creatine به شما توانایی می دهد تا عضلاتتان با قدرت بیشتری کار کنند و HMB تجزیه (بافت) عضلانی و زمان بازیابی و بهبودی را به حداقل می رساند.
چه مقدار مکمل HMB باید مصرف کنید:
میزان توصیه شده جهت استفاده از این مکمل ها همانند دیگر مکمل هایی که برای ساختار عضله بکار می روند به وزن شما بستگی دارد. به عنوان یک راهنمای کلی، برای افرادی که وزن آنها ۶۰ کیلوگرم و یا کمتر است روزانه ۲ گرم از این مکمل کافی است، و برای افرادی که وزن آنها بیش از ۶۰ کیلوگرم است مقدار ۴ گرم در روز توصیه می شود. شما باید در یک زمان مشخص ۱ گرم از این مکمل را صرف کنید، بنابراین اگر وزن شما بیش از ۶۰ کیلوگرم است روزانه در ۴ زمان مجزا و هر دفعه ۱ گرم از این مکمل را استفاده کنید.
چه مدت طول می کشد تا مکمل HMB موثر واقع شود؟
افزایش چشمگیر و قابل اندازه گیری در قدرت و اندازه عضله ممکن است طی ۴-۲ هفته مشاهده شود.

 

یک نظر بدهید

ad
ad
پیشنهاد U-Fit
 
ارتباط ماساژ و تمرینات
۳۱,خرداد ۱۳۹۵
توسط U-Fit
تمرین
ادلمه مطلب
ad
جدیــد ترین ها

ارتباط ماساژ و تمرینات

ایروبیک یا بدنسازی مساله این است؟

محاسبه شاخص توده بدنی BMI

cjc 1295

سی جی سی چیست ؟(CJC)

کالری

۱۰ باور ساختگی و نادرست درمورد کالری‌ سوزی

ورود / ثبت نام

بازنشانی رمز عبور

U-Fit Corporation. All right reserved 2014 - Powered By : Sun Design©