ارتباط ماساژ و تمرینات

تمرین

 

پس از انجام کامل تمرینات و اتمام تمرین برنامه ی ماساژ و دوش آب گرم بسیار مفید بوده و به پیشرفت بدن کمک موثری می نماید البته به علت اینکه متاسفانه باشگاه های موجود فعلا دارای وسائل کامل ورزشی نبوده و اکثر فاقد دوش می باشند انجام این موضوع برای همه عملی نیست،

به طور کلی هر عملی که باعث تحریک گردش خون ورسانیدن بیشتر این ماده ی حیاتی به بافت های بدن گردد کمک موثری به حفظ سلامتی ما خواهد نمود:

 

 

اثرات فیزیولوژیکی ماساژ
اثرات عمده فیزیولوژیکی ماساژ عبارتند از : کمک به گردش خون, اثرات مثبت بر سیستم عصبی, کاهش تورم ,کاهش اسپاسم عضله و تسریع روند بهبود بافتهای پیوندی.

کمک به گردش خون
به دلیل اتساع عروق خونی سطحی بدن ماساژ سبب افزایش جریان خون عمومی به نواحی تحت درمان می گردد عموما مطالعات نشان می دهند که ماساژ به دلیل افزایش جریان خون موضعی و حجم ضربه ای قلب نشانگری از خون برگشی سیاهرگی اثرات نیرومندی بر سلامت افراد بزرگسال دارد با نگاهی به اثرات ماساژ بر روی پارامترهای خونی توسط اسمیت و همکاران مشخص گردید که پس از سی دقیقه ماساژ میزان کراتین کیناز (CK ) (یک عامل غیر مستقیم تعیین آسیب عضلانی ) کاهش داشته است
در حالیکه کورتیزول سرم و سطوح سیتروفیل (مواد ترمیم کننده) افزایش یافته بود به نظر می رسد که این تغییرات به طور مستقیم مقدار کوفتگی های عضلانی گزارش شده به وسیله آزمودنیها پس از یک پروتکل تمرین برونگرا را تحت تاثیر قرار می دهد ورزشکارانی که دچار کوفتگی های عضلانی هستند برای ساخت متابولیسمی در عضله می توانند از ماساژ استفاده کنند افزایش جریان خون به همراه افزایش فاکتورهای بهبودی انتقال داده شده به عضلاتیکه تمرین را شروع کرده اند می تواند به بهبود پارگی های جزئی حاصله از تمرینات وزنه ای سنگین کمک کند.

اثرات سیستم عصبی
ماساژ با راه اندازی مکانیکی قوی از طریق فعالسازی مکانیسم دریچه درد سبب کاهش درد می شود برخی مطالعات به این نکته پی برده اند که عموما ورزشکاران پس از ماساژ نگرش بهتری نسبت به سختی حاصل از تمرین دارند بسیاری از پرورش اندام کارها به ماساژ به عنوان یک بخش مهم جهت بازیافت سریع پس از عملکرد عضله و بازیافت انرژی پس از تمرین طاقت فرسا یا در طول دوره پرفشار آمادگی برای رقابت نگاه می کنند

کاهش تورم
این تفکر وجود دارد که ماساژ برای کاهش خیز یا ادم (تورم) بسیار موثر می باشد نیروی کمپرس (فشرده) شده توسط برخی از تکنیک ها مانند نوازشی و فشاری می تواند سبب افزایش باز و بسته شدن کانالهای لنفی وریدی شده که در نتیجه آن تحلیل و خشک شدن نواحی تورمی حادث خواهد شد

تذکر : ماساژ برای همه انواع تورمها مثمر ثمر نمی باشد برای مثال در برخی از موارد مربوط به تورمهای حاد ماساژ سبب تشدید علائم می شود

کاهش اسپاسم عضله
تکنیک های ماساژ مانند نوازشی و فشاری با پخش کردن غلظت مقادیر اسید لاکتیک از نواحی درگیر تمرین سنگین که خود اسید لاکتیک به عنوان یکی از فراورده های متابولیسمی در اسپاسم عضلانی نقش دارد سبب کاهش گرفتگی و اسپاسم عضلانی می گردد

افزایش سرعت بهبود و بافتهای پیوندی
برخی از تکنیک های ماساژ مانند ماساژ اصطکاکی نیرومند ,تحریک پذیری بافتهای پیوندی را بهبود بخشیده و بطور همزمان می تواند سبب ایاد ضربه های ملایم در عضله شود
ضربه به عضله زمانی که به صورت افزایش جریان خون موضعی (یک پاسخ التهابی) خود را نشان دهد در حمایت از ذخیره کردن یا تارهای بافت منقبض شده برای چیدمان طبیعی تر در خلال مرحله ترمیم دوباره مفید خواهد بود.
همچنین ماساژ برای گرم کردن قبل از مسابقه نیز مفید می باشد اگر چه نبایستی آن را جایگزین حرکات کششی کرد.
ترجیحا می توان از ماساژ به عنوان اولویت ثانویه به عنوان مکمل برای گرم کردن ورزشکار استفاده نمود

یک نظر بدهید

ad
ad
پیشنهاد U-Fit
 
سی جی سی چیست ؟(CJC)
۲۰,اردیبهشت ۱۳۹۵
توسط U-Fit
داروها
ادلمه مطلب
ad
جدیــد ترین ها
cjc 1295

سی جی سی چیست ؟(CJC)

کالری

۱۰ باور ساختگی و نادرست درمورد کالری‌ سوزی

محاسبه شاخص توده بدنی BMI

ارتباط ماساژ و تمرینات

ایروبیک یا بدنسازی مساله این است؟

قوانین اندازه گیری وزن در دوران رژیم کاهش وزن

قند میوه و تاثیر آن بر روی اضافه وزن

U-Fit Corporation. All right reserved 2014 - Powered By : Sun Design©